laadpalen

Europese normen voor EV-stekkers

In Europa zijn EV-laadconnectoren vergelijkbaar met Noord-Amerika, maar er zijn een paar verschillen. Ten eerste is de standaard elektriciteit in het huishouden 230 volt, bijna twee keer de spanning die in Noord-Amerika wordt gebruikt. Om deze reden is er in Europa geen ‘niveau 1’-opladen. Ten tweede, in plaats van de J1772-connector, is de norm die door alle fabrikanten behalve Tesla in Europa wordt gebruikt de IEC 62196 Type 2-connector, gewoonlijk Mennekes genoemd.

Tesla is echter onlangs overgeschakeld van hun eigen connector naar de Type 2-connector voor Model 3. Tesla Model S- en Model X-voertuigen die in Europa worden verkocht, gebruiken nog steeds de Tesla-connector, maar speculatie is dat ook zij uiteindelijk zullen overschakelen naar de Type 2-connector in Europa. Europa.

DC-snelladen in Europa is ook hetzelfde als in Noord-Amerika, waar CCS de standaard is die door vrijwel alle fabrikanten wordt gebruikt, behalve Nissan en Mitsubishi. Het CCS-systeem in Europa combineert de Type 2-connector met de tow dc-snellaadpennen op dezelfde manier als in Noord-Amerika met de J1772-connector, dus hoewel het ook CCS wordt genoemd, is het een iets andere connector. De Tesla Model 3 gebruikt nu het Europese CCS-laadsysteem in Europa en Tesla heeft hun Supercharger-stations uitgerust met een CCS-connector.

charging models global

Er zijn veel redenen om te overwegen om over te stappen van een benzineauto naar een auto die op elektriciteit rijdt. Elektrische voertuigen zijn stiller, kosten minder in het gebruik en produceren veel minder totale emissies, goed voor het wiel. Niet alle elektrische auto’s en stekkers zijn echter gelijk gemaakt. Met name de standaard voor het opladen van elektrische voertuigen of het type stekker varieert per regio en model. Hoewel er onenigheid bestaat over universele stekkertechnologie, is er kritische massa van wereldwijde autofabrikanten die het Combined Charging System (CCS) in Noord-Amerika en Europa ondersteunen, terwijl Japan en zijn autofabrikanten CHAdeMO gebruiken, en China, dat ’s werelds grootste markt voor elektrische voertuigen gebruikt GB / T.

Afhankelijk van het type stekker in elke regio, zijn er ook verschillende stroomniveaus beschikbaar. Op al deze verschillen en andere relevante informatie over het opladen van elektrische voertuigen gaan we hieronder in.

Noord-Amerikaanse normen voor EV-stekkers

In Noord-Amerika gebruikt elke fabrikant van elektrische voertuigen (behalve Tesla) de SAE J1772-connector, ook bekend als de J-plug, voor opladen op niveau 1 (120 volt) en niveau 2 (240 volt). Tesla levert bij elke auto die ze verkopen een Tesla-opladeradapterkabel waarmee hun auto’s laadstations met een J1772-connector kunnen gebruiken. Dit betekent dat elk elektrisch voertuig dat in Noord-Amerika wordt verkocht, elk laadstation kan gebruiken dat wordt geleverd met de standaard J1772-connector.

Dat is belangrijk om te weten, omdat elk niet-Tesla-laadstation van niveau 1 of niveau 2 dat in Noord-Amerika wordt verkocht, de J1772-connector gebruikt. Al onze JuiceBox-producten gebruiken bijvoorbeeld de standaard J1772-connector. Tesla-voertuigen kunnen echter op elk JuiceBox-laadstation opladen door de adapterkabel te gebruiken die Tesla bij de auto heeft geleverd. Tesla maakt zijn eigen laadstations, die een eigen Tesla-connector gebruiken, en EV’s van andere merken kunnen deze alleen gebruiken als ze een adapter aanschaffen.

Dit lijkt misschien een beetje verwarrend, maar een manier om ernaar te kijken is dat elk elektrisch voertuig dat u vandaag koopt een laadstation kan gebruiken met een J1772-connector, en elk laadstation van niveau 1 of niveau 2 dat tegenwoordig beschikbaar is, gebruikt de J1772-connector, behalve die gemaakt door Tesla.

DC Fast Charge EV-stekkerstandaarden in Noord-Amerika

Het is iets gecompliceerder voor snelladen met gelijkstroom, dat wil zeggen snel opladen van elektrische auto’s dat alleen beschikbaar is in openbare ruimtes, meestal langs grote snelwegen waar lange afstanden vaak worden afgelegd. DC-snelladers zijn niet beschikbaar om thuis op te laden, aangezien de elektriciteitsvereisten meestal niet beschikbaar zijn in woongebouwen. Het wordt ook niet aanbevolen om DC-snellaadstations meer dan één of twee keer per week te gebruiken, omdat de hoge oplaadsnelheid de levensduur van de batterij van een elektrische auto negatief kan beïnvloeden als dit te vaak wordt gedaan.

DC-snelladers gebruiken 480 volt en kunnen een elektrisch voertuig sneller opladen dan uw standaardlader, in slechts 20 minuten, waardoor u gemakkelijk lange afstanden kunt afleggen met een elektrische auto, zonder dat u zich zorgen hoeft te maken dat het sap opraakt. Helaas gebruiken DC Fast Chargers in plaats van slechts twee verschillende connectoren, zoals gebruikt bij opladen op niveau 1 en niveau 2 (J1772 en Tesla), drie verschillende soorten connectoren.

 

Hoe weet ik welke connector mijn elektrische auto gebruikt?

Hoewel het misschien veel lijkt om te leren, is het eigenlijk vrij eenvoudig. Voor opladen van niveau 1 en 2 gebruiken alle elektrische auto’s de connector die standaard is in hun respectievelijke markten, Noord-Amerika, Europa, China, Japan, enz. De enige uitzondering is Tesla, maar al zijn auto’s worden geleverd met een adapterkabel om te voorzien van de marktstandaard Elektrische voertuigen die niet van Tesla zijn, kunnen ook Tesla Level 1- of 2-laadstations gebruiken, maar ze hebben een adapter nodig die kan worden gekocht bij een externe leverancier.

EV plug

Voor snelladen met gelijkstroom heeft Tesla een eigen netwerk van Supercharger-stations die alleen Tesla-voertuigen kunnen gebruiken. Geen enkele adapter werkt op deze stations omdat er een authenticatieproces is. Nissan- en Mitsubishi-auto’s gebruiken de Japanse standaard CHAdeMO en vrijwel alle andere elektrische voertuigen gebruiken de CCS-laadstandaard.

Er zijn smartphone-apps zoals Plugshare, die alle openbaar beschikbare EV-laadstations vermelden en het stekkertype of de connector specificeren.

Als u thuis geïnteresseerd bent in het opladen van elektrische auto’s en u zich zorgen maakt over verschillende typen laadconnectoren voor elektrische voertuigen, hoeft u zich geen zorgen te maken. Elke laadeenheid in uw respectievelijke markt wordt geleverd met de industriestandaard connector die uw EV gebruikt. In Noord-Amerika zal dat de J1772 zijn, en in Europa is dit het Type 2. Als je vragen hebt, neem dan gerust contact op met onze klantenservice. Zij beantwoorden graag al je vragen over het opladen van elektrische voertuigen.

blog 06