blog_03
02sep, 20 2 september 2020

De overheid en de auto-industrie blijven maar roepen dat we over moeten stappen op elektrische auto’s maar wat hebben wij er eigenlijk aan.

Wegverkeer veroorzaakt ongeveer een vijfde van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland. Een elektrische auto stoot geen broeikasgassen en stikstofdioxide uit. Daarom stimuleert de overheid elektrisch rijden. Dit staat in het Klimaatakkoord.

Brandstofbesparing door het rijden in elektrische auto’s
Een van de grootste dagelijkse besparingen zijn de brandstofkosten. Een studie uit 2018 van de Universiteit van Michigan wees uit dat elektrische voertuigen minder dan de helft duurder zijn dan auto’s op gas. De gemiddelde kosten voor het besturen van een elektrische auto in Nederland bedragen € 485 per jaar, terwijl het gemiddelde voor een benzineauto € 1.917 is.

Bovenop de kostenbesparingen zijn de elektriciteitstarieven veel stabieler dan de benzineprijzen. In de afgelopen 10 jaar varieerden de brandstofkosten van € 1,09 tot € 1,79 per liter. Ter vergelijking: in dezelfde tijd betaalden bestuurders van elektrische auto’s ongeveer € 0,80 voor elektriciteit om dezelfde afstand af te leggen. Een consistent elektriciteitstarief betekent dat het tanken van een elektrische auto zowel budgetvriendelijker als voorspelbaarder is.

Naarmate de batterijtechnologie blijft verbeteren, zijn de equivalente kosten per kilometer voor het besturen van elektrische voertuigen aanzienlijk minder duur dan het rijden met benzineauto’s. Een gemiddelde elektrische auto kan ongeveer 161 km per 30 kilowattuur (kWh) elektriciteit afleggen. Ervan uitgaande dat u voor € 0,23 elektriciteit 1 kWh kunt kopen, betekent dit dat u voor € 1,00 ongeveer 52 km kunt reizen. In termen van voertuigen op benzine kan uw gemiddelde auto met een brandstofverbruik van 35 km per liter slechts ongeveer 29 km afleggen voor dezelfde kosten. Door in een elektrische auto te rijden, kunt u in wezen het dubbele aantal kilometers voor uw geld krijgen.
Plug-in hybride EV’s zijn efficiënter dan standaard gas-voertuigen

Lucid Air

In tegenstelling tot volledig elektrische voertuigen, die geen benzine verbruiken, hebben plug-in hybride auto’s een brandstofback-up om de auto van stroom te voorzien voor het geval de batterij leegraakt. Hoewel dit betekent dat er kosten zijn voor zowel het opladen van het voertuig als het tanken, gebruiken PHEV’s brandstof efficiënter dan conventionele voertuigen op benzine en functioneren ze meer als hybride voertuigen wanneer ze worden overgeschakeld van batterijvoeding naar brandstof. In feite verbruiken plug-in hybrides overal tussen de 30 en 60 procent minder benzine dan conventionele benzinemotoren. Hun verbrandingsmotor wordt gebruikt om de accu van de auto op te laden, waardoor elektriciteitskosten worden bespaard en er minder uren hoeven te worden opgeladen.

Sommige hulpprogramma’s bieden goedkopere elektriciteit voor eigenaren van elektrische auto’s
Het gebruik van elektriciteit in plaats van gas om uw auto van stroom te voorzien, is goedkoper en efficiënter. Sommige hulpprogramma’s bieden zelfs lagere prijzen voor het opladen van voertuigen tijdens de daluren. Programma’s verschillen per elektriciteitsleverancier, maar kunnen bestaan ​​uit:

• Opties voor gereduceerd gebruikstijd voor het opladen van voertuigen
• Kortingen per kilowattuur voor het opladen van elektrische auto’s
• Verlaagde tarieven voor het opladen van elektrische auto’s tijdens daluren

Al deze opties resulteren in goedkopere elektriciteit die wordt gebruikt voor het opladen van uw elektrische auto. Deze tarieven en kortingen kunnen helpen om de dagelijkse kosten voor het opladen van een elektrische auto nog verder te verlagen.

tesla floor battery model s

Elektrische auto’s hebben minder onderhoud nodig en lagere onderhoudskosten

Volledig elektrische auto’s hebben niet veel van de uitrusting die specifiek is voor interne verbrandingsmotoren, zoals bougies, transmissies, radiatoren, olie- en brandstoffilters, uitlaten en andere benzinespecifieke componenten. Als gevolg hiervan zijn de kosten voor het onderhoud van een elektrisch voertuig lager dan voor voertuigen op benzine. De meeste elektrische auto’s hebben ook regeneratief remmen, waarbij de elektromotor wordt gebruikt om een ​​groot deel van het remmen te doen. Dit helpt ook om de remblokken en rotoren in elektrische voertuigen te sparen, waardoor de onderhoudskosten verder worden verlaagd.
Ook als u kiest voor een plug-in hybride elektrische auto met verbrandingsmotor, zijn uw onderhoudskosten lager. PHEV-motoren lopen minder vaak dan een benzinemotor, dus er is minder slijtage aan de motor en er is minder olie en koelvloeistof nodig.

accu elektrische auto volkswagen geleend

U kunt uw eigen elektriciteit opwekken om de besparing op uw elektrische auto te maximaliseren

Het gebruik van zonnepanelen op het dak kan de kosten van het opladen van een elektrische auto nog verder verlagen en tegelijkertijd het verbruik van fossiele brandstoffen verminderen. Investeren in zonnepanelen voor het opladen van elektrische auto’s kan zelfs sneller renderen dan het gebruik van uw zonnepanelen voor alleen thuiselektriciteit, omdat de zonne-energie naast netstroom de duurdere benzine vervangt.
Zonnepaneelsystemen voor het opladen van elektrische auto’s hebben ook een sterk investeringsrendement. Deze systemen kunnen jaarlijks een rendement van 10 tot 30 procent genereren, en de gemiddelde EnergySage Solar Marketplace-gebruiker breekt in zeven en een half jaar af van de kosten van paneelinstallatie. Zodra de initiële installatiekosten zijn afbetaald, beschikt u over gratis elektriciteit voor de rest van de levensduur van het zonnepaneelsysteem.

solarladen 1

Sterker nog, de gemiddelde levensduur van zonnepaneelsystemen is 25 tot 30 jaar. Dat betekent dat het installeren van een zonnepaneelsysteem niet alleen een hoog investeringsrendement biedt, maar ook 25+ jaar gratis elektriciteitsopwekking vertegenwoordigt. . Het zonnepaneelsysteem zal waarschijnlijk langer meegaan dan de levensduur van een voertuig en kan nog jarenlang extra elektrische voertuigen van brandstof voorzien.
Ten slotte heeft het installeren van zonne-energie het extra voordeel dat het uw eigendomswaarde verhoogt. Studies hebben aangetoond dat huizen met zonnepaneelsystemen worden gewaardeerd en verkocht tegen hogere waarden dan vergelijkbare huizen in het gebied, naast dat ze sneller verkopen. Deze waardestijging van onroerend goed is ongeveer 3-4% en de grootste waardestijgingen vinden plaats in gebieden met hoge elektriciteitstarieven en sterke stimuleringsprogramma’s voor zonne-energie.

Over het algemeen levert de combinatie van de aanschaf van een elektrische auto en de installatie van een zonnepaneelsysteem nog meer besparingen op gedurende de levensduur van zowel het voertuig als het zonnepaneelsysteem. Naast het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen voor het opladen, kan een zonnepaneelsysteem de elektriciteitskosten compenseren en gedurende meer dan 25 jaar gratis energie opwekken. Als manier om de impact op het milieu te verminderen, geld te besparen en waarde te verhogen, heeft de combinatie van zonnepaneelsystemen en elektrische auto’s tal van voordelen die jarenlang kunnen worden gehandhaafd.