- By CH-Admin
Zonne-energie koppelen aan energieopslag en EV-technologieën
Zonne-energie groeit wereldwijd en naarmate de kosten dalen en de technologie de netpariteit nadert, veranderen historisch gebaseerde stimuleringsmodellen en subsidies van de overheid – vooral voor de markt voor gedistribueerde opwekking (DG) op daken. Maar nieuwe technologieën en mogelijkheden van andere gedistribueerde energiebronnen (DER’s), zoals energieopslagsystemen voor batterijen, elektrische voertuigen (EV’s) en andere slimme energietechnologieën, stappen in een positie voor een energieneutrale toekomst – en bieden de mogelijkheid om verder te gaan dan de machtsstructuren van het verleden.
De Lightyear One is een strak ontwerp dat zijn best doet om autorijden op zonne-energie een haalbare optie te maken in een wereld van alternatieven voor interne verbranding. Een op maat gemaakt accupakket van 60 kWh levert stroom aan de motoren van de One. Het zonnepaneel dat de energie van de zon opvangt, vormt het grootste deel van de dak- en motorkapdelen van de auto. In totaal is de Lightyear One bedekt met 5 vierkante meter aan geïntegreerde zonnecellen.
Verschuivende investeringen
Zonne-energie is een gegeven onderdeel geworden van de energiesystemen van de wereld. Investeringstrends veranderen echter voortdurend dankzij evoluerende technologieën, lagere kosten en nieuwe beloningsbeleidsmechanismen die de ontwikkeling van energie ondersteunen. Zo’n dominante trend wordt geïllustreerd door de geleidelijke afschaffing van oude, stabiele beloningsregelingen, die worden vervangen door meer dynamische mechanismen die niet alleen de output van elektriciteitsopwekking waarderen, maar ook het beheer en de werking van de energietechnologie.
Groot-Brittannië en Duitsland staan bijvoorbeeld in de top vier van zonne-PV- en EV-markten in Europa. Het Verenigd Koninkrijk heeft op 31 maart 2019 alle residentiële zonne-PV-subsidies beëindigd en het oude feed-in tarief (FiT) -beleid vervangen door de zogenaamde slimme exportgarantie (SEG) -regeling. Het nieuwe marktgestuurde schema, gelanceerd in januari 2020, vereist dat alle elektriciteitsleveranciers met ten minste 150.000 particuliere elektriciteitsklanten ten minste één SEG-tarief aanbieden aan nieuwe residentiële PV-systemen. De overheid schrijft het tarief, het type of de duur niet voor, maar het aankooptarief moet te allen tijde een tarief per kWh export bieden dat hoger is dan nul, en zo inkomen verschaffen aan het overschot aan zonne-energie van huishoudens – wat verschilt van het eerdere FiT-systeem waar generatoren werden gebruikt. betaald voor alle opgewekte elektriciteit. Het Verenigd Koninkrijk heeft ongeveer 3 GW aan PV-capaciteit op het dak geïnstalleerd voor projecten van minder dan 10 kW.
In Duitsland werd in 2019 581 MW aan zonnecapaciteit van projecten tot 10 kW toegevoegd, terwijl het Duitse marktonderzoeksinstituut EuPD Research onlangs meer dan 1.000 huiseigenaren ondervroeg en ontdekte dat 20% van hen actief beslissingen neemt om te investeren in PV. Deelnemers aan het onderzoek zeiden dat ze gemotiveerd waren om in PV te investeren om hun elektriciteitskosten te verlagen en tegelijkertijd bij te dragen aan de bescherming van het milieu, maar ook om te profiteren van de door de staat gegarandeerde FiT.
Duitsland had onlangs een maximum van 52 GW op de subsidie, waarvan EuPD Research suggereerde dat het in juli 2020 zou worden bereikt. Zodra het plafond was bereikt, zouden er geen nieuwe PV-systemen onder de 750 kW in aanmerking komen voor de subsidie. In mei 2020 schafte de Duitse regering de fotovoltaïsche kap af en de residentiële en commerciële PV-sector van het land wacht nu op de implementatie van de nieuwe maatregel.
Andere landen, zoals Italië en Griekenland, hebben hun FiT-regelingen vele jaren geleden vervangen door retail net metering (NEM) mechanismen die kredieten verstrekken aan elektriciteitsopwekkers voor de stroom die ze aan het net leveren. Andere landen, zoals Portugal, hebben gekozen voor regelingen voor zelfverbruik die vergelijkbaar zijn met het NEM-beleid, maar die overschrijvingen van elektriciteit doorgaans niet toestaan. Niet-FiT-mechanismen belonen doorgaans residentiële zonnegeneratoren op basis van marktindicatoren, zoals het groothandelspercentage voor elektriciteit en de kleinhandelsprijzen op een bepaalde elektriciteitsmarkt. Kunnen zon-PV-systemen zich in dit groeiende landschap van financieel beleid ontwikkelen in combinatie met energieopslag- en EV-technologieën om de overgang naar decarbonisatie mogelijk te maken?
Zonne-energie, opslag en elektrische voertuigen: samen sterker
“EV’s, residentiële zonne-energie en opslag [kunnen] absoluut hand in hand gaan”, vertelde Frank Gordon, hoofd van het beleid bij de Renewable Energy Association (REA) in het VK, aan pv magazine. Terwijl landen afstappen van fossiele brandstoffen en naar elektriciteitssystemen met een netto nul, zullen de energiestructuren die we hebben leren kennen moeten veranderen. We gaan weg van de gecentraliseerde vorm, draaiend rond een klein aantal energiecentrales, naar een gedecentraliseerde vorm met steden, dorpen en huizen die als hun eigen minikrachtcentrales fungeren. “EV’s, residentiële zonne-energie en opslag bieden een efficiënte en kosteneffectieve manier om dit type energiesysteem te realiseren”, aldus Gordon van REA.